domingo, 2 de septiembre de 2012

Som-setning


Som-setning


Isbjørn er den eneste av verdens åtte bjørnearter som utelukkende livnærer seg på kjøtt, i all hovedsak selkjøtt.


utelukkende.... solamente
i all hovedsak... sobretodo


Dette er en spesiell type leddsetning. Som står for et substantiv foran som-setningen.
Vi har to barn. De er snille = Vi har to barn som er snille.
Vi har et hus. Det ligger i sentrum. = Vi har et hus som ligger i sentrum.
 Som-setning
(Jeg har en bror)som heterAdil.
(Jeg har en bror)som jobberpå sykehus.
(Jeg har en bror)somikkegårpå norskkurs.
(Jeg har en bror)somaldriersyk.

(Han heter Harald) Vi har en lærer som heter Harald .
(Det var dyrt.) De kjøpte et hus som var dyrt .
(Den var vanskelig.) Vi fikk en oppgave som var vanskelig .
(De er søte.) De har to barn som er søte .
(Den er ikke ny.) Vi har en bil som ikke er ny .
(Han går aldri ut.) Jeg kjenner en mann som aldri går ut .
(Den er ikke lett.) De har en oppgave som ikke er lett .

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju