miércoles, 4 de julio de 2012

Lite,litt, få


Litt - Lite

Litt og lite bruker vi om det som vi ikke kan telle:
  • Jeg trenger litt mat.
  • Det er lite snø her.
Litt betyr noe, en delJeg har litt kaffe. (Du kan få kaffe.)
Lite betyr for lite: Jeg har lite kaffe. (Jeg må kjøpe mer.)


  • Forstår du norsk? Ja, litt.
  • Forstår du norsk? Nei, veldig lite.
LITE.... NESTEN IGENTING
LITT............... EN DEL, NOE



 bruker vi foran ord i flertall:
  • Vi har få venner her. (=ikke mange)
  • Noen få betyr noen, en del: Vi har noen få venner. (= en del, noen)

Litt, lite, få

Riktig! Godt gjort!
Poengsummen din er 100%.
Sett inn litt, lite eller få

Snakker du arabisk? Ja, litt .
Forstår du tysk? Nei, jeg forstår nokså lite .
Det bor   utlendinger her på stedet.
Vil du ha mer te? Ja takk, litt .
Vi har lite  kaffe i huset, så jeg må kjøpe mer i dag.
Vi har litt  frukt, så det trenger vi ikke i dag.
Men vi har bare noen   appelsiner, så det må jeg kjøpe i morgen.
  

Men det er jo litt lite

Es un poco pequeña


Det var litt lite sex i forrige ukes middelaldersending i Vatikanet

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju