martes, 3 de julio de 2012

Hei ... og adjø

Vil du gjøre dette?
Da kan du si dette



Hilse


-Hei!
-God dag
-God morgen
- Mor`n

Presentere deg



-Jeg heter
-Mitt navn er
-Navnet mitt er....


Gi en kompliment


- Du er så vakker!!!
-Du snakker så godt norsk!!
-Så flink du er!
-Så fin kape du har!
-For en fin kåpe du har!


Svare på kompliment


-Takk
-Tusen takk
-Vær så god!

Be om at den andre skal si noe en gang til


-Unnskyld.
-Kan du gjenta?
Hva sa du?
Hva?
Jeg forstod ikke
Sa du at....?



Vise at du er overrasket


-Å!
-Sier du det?
-Er det sant?
-Du sier ikke det!!!

Si adjø



-Ha det bra
-Ha det godt
-Ha det!
-Morn da, morn`a
-God kveld
-Adjø
-Vi snakkes
-Vi sees
-Farvel

Begynne og avslutte et brev

Begynne et brev



Til venner:- Hei Stein!
                         - Kjære Hilde!
                                  - Kjære Olav Tveit!

           Til fremmede: - Herr Olav Tveit
                               Skogveien 5 
                             Trondheim



Avslutte et brev

-Hilsen
-Vennlig
-Hjertelig hilsen
-Mange hilsener fra
-Beste hilsen fra
-Kjærlig hilsen fra
-Klem fra..
Din... til kjæreste 




Be noen hilse til en annen


Hils ... fra meg!
Du må hilse ... fra oss
Hils hjem!





Gratulere noen





Gratulerer!
Gratulerer med dagen!
Til lykke med dagen!
Gratulerer med pensjonsalderen!


Vurdere positiv
-Evaluar positivo-



Det betyr så mye
Flyttingen gikk fint
Det går fint, godt, bra
Vi setter stor pris på å ha to bad
Hun liker arbeidet




Si hva du foretrekker

Jeg foretrekker å arbeide med barn
Jeg likker best å.
Jeg vil hest bli...

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju