miércoles, 4 de julio de 2012

Noe eller noen

Jeg har noen bilder
Jeg har noen venner i Norge
Jeg har bedt noen til middag (se refiere a personas)

noe frukt



Vil du ha noe å spise?
Jeg må ha noe til middag (noe mat)



noen venner




Noen bruker vi med ord i flertall
Noe bruker vi om det vi ikke kan telle (algo)


Har du noe  å gjøre i dag?
Jeg har noen  oppgaver som jeg må gjøre.
Jeg har lyst på noe  godt.
Vi må gå i butikken og kjøpe noe  mat.
Jeg har kjøpt noe  frukt.
Jeg skal møte noen  venner i dag.
Jeg kjenner nesten ikke noen  her i byen.

Noe - Noen

Noe bruker vi med ord i entall – om ting vi ikke kan telle:
  • noe mat
  • noe vind
Og vi bruker noe i generell betydning:
  • noe godt
  • noe å gjøre
Noen bruker vi sammen med flertall:
  • noen venner
  • noen oppgaver

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju