martes, 5 de junio de 2012

å beklage, å snakke, å prate, å konversere, å gråte, å brøle, å skrike, å tute, å klage, å hviske, å mumler

Å beklage, beklager, beklaget, beklaget...

:sentir, lamentar, compadecer, compadecerse de, condolerse de, apiadarse de

Tror jeg starter med å si at jeg beklager. Jeg beklager at mine foreldre er innvandrere, jeg beklager at de er fra et ikke-vestlig land. Jeg beklager at jeg har mørk hud. Jeg beklager at jeg tar skattepengene til nordmenn for å gå på gratis skole. Jeg beklager at faren min er på uføretrygd etter en ulykke og lever på skattepenger. Jeg beklager at jeg mest sannsynlig kommer til å føde barn og at de kommer til å være innvandrere. Jeg beklager at jeg kommer til å stjele jobbene til nordmenn når jeg kommer ut i jobbmarkedet. Jeg beklager at moren min har tatt jobben til en nordmann. Jeg beklager at jeg ikke kan reise til hjemlandet mitt siden jeg ikke kan språket godt nok og fordi det er ustabilt å bo der. Til slutt vil jeg beklage at jeg er født i dette flotte landet, har gått i barnehage, mottatt barnetrygd og ikke integrert meg nok.


Å snakke, snakker, snakte snak

Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping
Skjønner dere hvilken selskapslek jeg snakker om?
-selskap.....compañía , empresa , entidad , fiesta , sociedad 
lek...... baraja, deporte, juego
Selskaplek... juegos de mesa, juegos de cartas

Jeg snakker til de som tar den enkle utveien"
Pappa er veldig snill og jeg snakker ofte med han, 


Å brøle, brøler brølte, brølt
Bramar, rugir
Når jeg brøler, blir alle i skogen redd, sa bjørnen! – Det er da ingenting, sa løven. Når jeg brøler, blir de enda reddere. – Vås, sa grisen. Det er ikke noe. Når jeg nyser, tror hele verden at de vil dø!
Hun nyser



Å gråte, gråter gråt gråttt
Llorar
Å ha et barn som gråter mye er ofte betraktet som en privatsak
Jeg gråter og er redd og utmattet (agotado)


Å grine, griner grinte grin
Hacer pucheros, expresar con muecas
 Begynner å grine hver gang jeg ser «Les Miserables»
 Jeg ler så jeg griner og alt blir bare så utrolig morsomt!


Å tute tuter tutet tutet
gemir
 Jeg tuter bare fordi jeg er sint
Når har du lov til å tute?
.Jeg tutet på ham og han tutet på meg.




Å skrike skriker skret skreket

Skal du skrike det høyt?
Og jeg hørte en kvinne skrike: Ja!
Du trenger ikke å skrike!
Det nytter ikke å skrike.
Som De sikkert forstår, må jeg skrike inn i mikrofonen.
Spør hvorfor medpiloten din måtte skrike så smertefullt før han døde.
Rolig, ingen grunn til å skrike.
Skrike
En gutt begynte å skrike.
Jeg trenger bare å skrike.

Synonymer:

akke, anke, besvære seg, bære seg, gråte, jamre, jøye seg, kikke, klage, klynke, kny, kvinke, mukke, oie seg, okke seg, stønne, sukke, sutre, syte, tute, vånde seg, ynke
brumme, hvine, hyle, kalle, kauke, rope, skingre, skråle, støye, vræle


A klage klager klaget klaget
Refunfuñar quejarse

Innvandrere klager over sin fattigdom
Hun klager over å ikke være pen.
Hun klager over at avisen i artikkelen
Kan ikke klage.
Siden det har kommet en klage, krever loven -
La oss se om dere idioter tør klage igjen!
Du hører ikke Yen klage.
Ønsker du å klage på noe-
Har du en klage?
Men jeg skal ikke klage.
Du får klage til dem.
Istedenfor å klage, burde du kanskje hjeIpe.



Å hviske hvisker hvisket hvisket
susurrar
Hviske nei
De kan bare hviske i ørene våre, men et enkelt ord kan gi deg mot-
Du kunne bare hviske den.
Punkter lungen, og de kan ikke hviske.
Trærne kunne hviske og snakke til hverandre.
Jeg må hviske det i øret ditt.
Kom inntil veggen, slik at jeg kan hviske.
Du behøver ikke å hviske.
Ingen andre enn du skal hviske målet i øret.


Å konversere, konverserer konverserte konverset
conversar

Eksempel:
Jeg liker å konversere, men hold kjeft nå!
Men jeg vil nyte å konversere med en så vakker kvinne.
Liker ikke folk i ditt land å konversere?
Og så kan du og hun og Jack og jeg drikke te og konversere -
Du er ikke så flink til å konversere.
Jeg er dårlig til å konversere.
Vi bør ikke konversere om å snakke.
Derfor skal vi konversere, utveksle(   bytte, gi hverandre) meninger, debattere.
Lyst til å utveksle fra videregående?
Hva slags informasjon om eleven kan skolen utveksle på denne måten?
Det finnes flere måter å utveksle data på mellom Microsoft Access og Microsoft Excel. 

Å mumle, mumler, mumlet, mumlet

Mascullar, farfullar, murmurar decir entre dientes

Hun mumler noe om formuende bønder

Hun mumler at hun måtte på toalettet før hun setter seg stille igjen.
Nå må du åpne munnen når du prater, du mumler!''.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju