miércoles, 31 de octubre de 2012

Jo



















 oppslagsord
jo
/jo:/
adverb
 grammatikkbare før sammenligninger
 forklaringi samme grad som, destodess
 eksempeljo morsommere jobb man har, jo sjeldnere sykmelder man seg
han ble mer høyrøstet jo lenger ut på kvelden det led

 oppslagsordjo
/jo:/
adverb
 forklaringuttrykker noe som kjent eller selvfølgelig; ikke sant?, eller hva?, som du vet
 eksempeldet er jo i morgen vi skal reise
det var (det) jo morsomt å høre

 oppslagsordjo
/jo:/
interjeksjon
 forklaringbrukes som innledning til et svar eller som utfylling når man begynner å fortelle noe
 eksempel-- Hva som hendte? -- Jo, hun hadde glemt pengene.
Jo, det var slik at ...

 oppslagsordjo
/jo:/
interjeksjon
 forklaringbrukes for å motsi en benektet ytring
 eksempel-- Du har vel ikke mistet vottene dine igjen? -- Jo(, det har jeg).






Fra bokmåls ordbokaUniversitets forlaget
Interjeksjon
1- Brukt for å bekrefte det positive innholdet i et nektende spørsmål
Er ikke du trønder?
Jo, det er jeg
Er du ikke ening?
Jo da
Det er vel ikke du som bestemmer det?
Jo, det er det
2.-For å uttrykke en beslutning på tross av et forbud
decisión
Ikke gjørt det!!
Jo, jeg vil
3.- For å tilbakekalle e tidligere nektelse
Jeg kan ikke finne boka
Jo, her en det

4.- Svar på en positivt spørmål
Hvorfor fortalte du det?
Jo, nå skal du høre
Hvor har du gjemt den
Jo, her skal du se
Du kan sikker hjelpe oss?
Jo, et kan jeg alltids
5- I ironisk bekreftelse
Du sier at han ikke drikker
Jo, det kan du tro
 Jo, du er meg en fin en

2- Brukt som trykksvakt adv i noe som uttrykker noe alminnelig kjent
Da men det er jo slik det er
det er ha jo
Hu er jo min kone
Det er jo bare tøv
1- For å understreke  de utenkelige i et utsagn
Det skulle jo bare mangle
2- For å fastslå noe som har vært benektet
Det er jo nettopp det du har gjørt
Det er jo det jeg sier jo

3-For å  understreke  overraskelse
der kommer de alt jo
Jeg hadde jo helt glemt det
4- I bekfreftelse
Det er jo så gode vener
De er jo så snille
Hun er jo over 70 år

3- Som konj

Jo før desto bedre jo før jo heller










No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju