lunes, 4 de junio de 2012

Å verke, å skade, å såre, å ha vondt, å ha smerter

Nettdoktor.no




å verke, verker, verket, verket... doler, ser doloroso (físicamente)


å sare, sårer, såret, såret.... herir, ofender ( no físico)


å skade, skader, skadet, skadet...... dañar, lastimar, deteriorar  (trafikkulykke) 

å ha vondt ..................doler, tener daño

å ha smerter.................tener dolor


Jeg verker i tennene mine.
Jeg verker i fingrene
 Jeg verker i beina slike jeg ofte gjør når jeg er trøtt.
Jeg verker i hele kroppen etter hver eneste prøve



Jeg sårer kjæresten min 
Jeg lever ikke opp til forventningene hos andre,og jeg sårer folk mer enn jeg sårer meg selv
-no estoy a la altura de las expectativas de los demás-
 Jeg sårer vennene mine, som en straff til meg selv.
Jeg sårer deg før du sårer meg.



Hun ble skadet i traffikkulyke

:Hva kan grunnen til at jeg skader meg være?
Jeg skader henne hele tiden! -
Hvor mange ble skadet i ulykken?
Det var en ulykke på Vinstra i går, ingen alvorlige skader (heridos)



Han har vondt i magen

 Lille Blomst har vondt i øyet.
Mamma, jeg har vondt i magen! 
Hvor har du vondt?

Jeg har vondt i armen.
Jeg har vondt i magen.
Jeg har vondt i hodet.
Jeg har vondt i ryggen.
Jeg er tett i nesa.

Hun har smerter i halsen

Jeg har store smerter
Jeg har hatt smerter i kroppen fra jeg var 10 år

Hvem har smerter ved samleie?
Menn har sjelden smerter ved samleie med mindre de har en trang forhud eller betennelsestilstand i blærehalskjertelen, eller testikler.



alltid, often\ iblant\av og til/ sjelden,/aldri
siempre, a menudo, a veces, ocasionalmente, raras veces, nunca



Hun har hodepine



Hun har forkjølet


Hun har influensa


Slik behandler du gnagsår?


Blemmer på leppene

Konjunktivitt


å ha feber


å ha utslett
-prikker-




ørebetennelse



No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju