domingo, 2 de septiembre de 2012

Adverb og subjunksjoner


Adverb og subjunksjoner

Fordi og selv om subjunksjoner og står først i en leddsetning. 
Subjektet kommer etter subjunksjonen:
  • fordi han er syk.
  • selv om han er syk.
Likevel og derfor er adverb. 
De står først i en hovedsetning, og det kommer verb etter dem
  • Likevel er han hjemme.
  • Derfor er han hjemme.



Sett inn ordene til venstre på riktig sted


derfor - fordi
Det er kaldt i dag, og derfor  vil jeg være inne.   Jeg vil være inne i dag fordi  det er kaldt. 



Jeg vil være inne i dag fordi  jeg er syk.   Jeg er syk i dag, og derfor  vil jeg være inne. 



selv om-likevel
Selv om  Per er 70 år, jobber han.   Per er 70 år, men likevel  jobber han. 



Selv om  det regner mye, vil jeg ta en tur.   Det regner mye, men jeg vil likevel  ta en tur. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju