miércoles, 6 de junio de 2012

Fjæra som ble til fem høns

 Et høne satt og plukket seg og mistet ei fjær.
-Det falt den, sa hun- Jo mer jeg plukker meg, jo penere blir jeg!
Hun mente det mest som en spøk, for hun var en munter høne.
Så sovnet hun

En av de andre hønene hvisket i mørket til høna som satt ved siden av henne:
-Hørte du det? Det er ei høne som vil plukke fjærene av seg for å bli pen. Hvis jeg var hanen, ville jeg forakte henne.

Utenfor hønsehuset satt det en hel uglefamilie. De hadde gode ører i den familien. og de hørte hvert ord som nabohønene sa.
 - Man skal høre mye før ørene faller av, sa uglemor- Hørte dere det?
Det er en av hønene som plukker alle fjærene av seg og lar hane se det. Jeg må fortelle det til nabouglene, sa hun, og så fløy hun av gårde.
  Og uglene satt der og tutet:
Har dere hørt det, har dere hørt det? Det er ei høne som har plukket alle fjærene av seg for hanens skyld. Hun fryser i hjel hvis hun da ikke allerede er død.
  Duene på naboens gård hørte alt sammen:
-Hvor?Hvor? kurret de
-På naboens gård,- svarte ugla- Jeg har nesten sett det selv. Det er e upassende historie å fortelle, men det er helt sant.
   - Vi tror det, vi tror det, sa duene. Og de fortalte det videre:
Det er ei høne, ja, noen sier at det er tro, som ha plukket av seg alle fjærene for å vekke hanens interesse. Det er farlige saker, ma kan forjkøle seg og dø av feber, og de er døde begge to.
Den neste som hørte det, var en hane. Han fløy opp på gjerdet og galte:

Våkn opp! Våkn opp! Det er tre høner som er døde av ulykkelig kjærlighet til en hane. De plukket alle fjærene av seg- Det er fæl historie. Jeg må fortelle den videre.
 Og slik fløy historie videre fra hønshus til hønshus. Til slutt kom den tilbake til hønhuset der den egentlig hadde startet:
 - Det er fem høns som plukket alle fjærene av seg for å vise hvem av dem som var blitt tynnest av kjærlighetssorg til hane
Så hakket de hverandre til blods og falt døde ed alle sammen.
 Og høna som hadde mistet den ene fjæren, kjente naturligvis ikke sin egen historie igjen, og hun syntes det var en fryktelig historie:
Jeg forakter disse hønene, sa hun- Det er en skam! Jeg skal gjøre mitt til at denne historien kommer i avisen og går over hele landet. Det har hønene fortjent.
  Og historien kom i avisen og den ble trykt, og det er helt sant. Ei lita fjær kan bli til fem høns.

-Etter H.C. Andersens eventyr " Det er ganske vist!"



Vokabular:

Verber                                                                            
å plukke... coger, cosechar, recoger
å plukke seg.... desplumarse
å forakte..... despreciar
å fly (flyr, fløy-flydde-fløyet-flydd)... volar
å kurre..... arrullar o zurear
å gale -galer-galte-galt.. cacarear
å hakke... cortar
å fortjene-fortjente, fortjent.. merecer


Substantiv

spøk-spøken ... broma
skyld.....causa , culpa , defecto
sak-en....  asunto , cosa , cuestión , materia , objeto , pleito , tema
hønshus.. galllinero

adjektiv


munter.. dichosa, alegre, vivaz
skyldig ... culpable


Uttrykk

"Man skal høre mye før ørene faller av"... Uno oirá mucho antes de perder las orejas
" Hun fryser til hjel" - se muere de frío
"Det er en skam!" Es una verguenza


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Jobbintervju